Музика мандрує світом
Що таке народна музика?
Як ми називаємо музику, створену композитором?
Розглянь ілюстрації. Пригадай за табличками, хто з митців використав ці твори у своїй музиці. Що це за твори?
Професійна музика - це музика, створена композитором. Кожний народ має неповторні мелодії, які отримують друге життя у творчості композиторів інших країн: німецький композитор Й. Брамс, зачарований угорським фольклором, створив "Угорські танці"; французький композитор Ж. Бізе під впливом іспанської музики - оперу "Кармен"; П. Чайковський, який захоплювався українськими піснями, постійно використовував їхні мелодії у своїй музиці; в опері М. Глінки "Руслан і Людмила" звучить дагестанська лезгінка. Так фольклор збагачує класичну музику різних народів.
Італійське місто Венеція стоїть на воді. Його вуличками-каналами неквапливо пливуть човни - барки. Їх веслярі славляться особливими піснями - баркаролами, співучі мелодії яких ніби гойдаються на м'яких хвилях заколисуючого супроводу.
Ніжна чарівність баркароли полюбилася митцям різних країн. Надихнула вона й Миколу Віталійовича Лисенка, що відтворив риси цієї пісні в інструментальному творі. А в основу своєї баркароли композитор поклав мелодію української народної пісні "Пливе човен".
Послухай народну пісню "Пливе човен" та "Баркаролу" М. Лисенка. Порівняй твори. Чим вони відрізняються? Що особливого в цій музиці?
Засновник російської класичної музики Михайло Глинка провів в Іспанії кілька років. Щоб краще пізнати звичаї та мистецтво цієї країни, він вивчив іспанську мову і навіть навчився танцювати з кастаньєтами - національним музичним інструментом Іспанії. У місцевості Арагон Глинка почув мелодію одного з іспанських танців - хоти.
Хота - стрімкий, іскристий, пристрасний танець, що супроводжується звучанням гітар та веселим вистукуванням кастаньєт.
Повернувшись до Росії, на згадку про цю подорож Глинка склав "Іспанську увертюру №1", яка більше відома під назвою "Арагонська хота".
Послухай "Арагонську хоту" Глинки. Якими засобами композитор передав колорит іспанського фольклору? Порівняй характер музики та картини художника Олександра Брусилова.
А зараз - фізкультхвилинка!
Розглянь малюнки. Поміркуй, як ці зображення пов'язані з музикою.
Музика нерозривно пов'язана з іншими видами мистецтв, наприклад, з літературою, хореографією, театром, цирком та кіно. І, звичайно, чимало мультфільмів ми запам'ятали завдяки музиці та пісням.
Послухай пісню. Визнач основну ідею цього твору. Розучи пісню.
Розглянь кадри з мультфільмів. Пригадай, які пісні у них звучать.
Домашнє творче завдання (обери будь-яке за бажанням):
- Намалюй ілюстрацію до музичного твору, який тобі найбільше сподобався.
- Намалюй ілюстрацію до пісні "Пісенька друзів".
- Зніми відео, як ти виконуєш пісню "Пісенька друзів".
Якщо ти хочеш переглянути підручник з музичного мистецтва ("Музичне мистецтво" 4 клас Ольга Лобова), перейди за посиланням: